Logo
  • O nas
    • Aktualności
    • Kim jesteśmy
    • Zespół
    • Opinie
  • Szkolenia
    • Szkolenia otwarte
    • Szkolenia dedykowane
    • Szkolenia dofinansowane
    • Doradztwo
    • Akademia Managera
  • Grupa Zakupowa
  • Agencja HP
  • Program Moje Hotele
  • Kontakt
  • Logowanie

Porady

  • Strona główna
  • Porady
Img

18 marca 2020

Branża hotelarska i gastronomiczna a koronawirus – co z pracownikami?

  • Hotele Plus
  • Brak komentarzy do Branża hotelarska i gastronomiczna a koronawirus – co z pracownikami?

Koronawirus zmienia w błyskawicznym tempie dotychczasowy Świat. Jego wpływ na branżę hotelarską i gastronomiczną rzuca cień nie tylko na obecną sytuację, ale także na bliższą i dalszą przyszłość.

Coraz częściej pojawiają się pytania: co będzie dalej z miejscami pracy? Z pracownikami?

Mimo tak trudnego czasu, pamiętajmy przede wszystkim, że fundamentem każdej firmy są LUDZIE. W tym okresie wszyscy szczególnie mocno to odczuwamy.

Dzisiaj przedstawimy kilka wskazówek i rozwiązań optymalizacyjnych, które dotyczą osób zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę, która jest regulowana kodeksem pracy.

Specyfiką branży jest jednak praca w formie umowy zlecenia, umowy o dzieło czy też w ramach własnej działalności. Pomimo, że te formy nie są chronione tak, jak umowy o pracę, starajmy się podejść do nich uczciwie i etycznie, pamiętając o dotychczasowej współpracy.

Jak można zoptymalizować koszty przy pracownikach zatrudnionych w formie umowy o pracę ?

  • pracodawca może wysłać pracownika na urlop zaległy
    ważne: pracodawca nie może wysłać pracownika na urlop bieżący ale może takie rozwiązanie zasugerować
  • pracodawca może, jeżeli ma dłuższy okres rozliczenia czasu pracy niż 1 miesiąc (nawet roczny), rozliczyć godziny w przyszłości
  • pracodawca w przypadku zawieszenia działalności operacyjnej może wprowadzić tzw. “postojowe” zgodnie z art. 81 KP:
    Pracownikowi za czas przestoju, czyli czas niewykonywania pracy, jeżeli był gotów do jej podjęcia, a doznał przeszkód ze strony pracodawcy, należy się wynagrodzenie przestojowe. Wysokość wynagradzania  wynosi wówczas 60% wynagrodzenia zasadniczego, nie może być jednak niższe od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę.
  • pracodawca może zmniejszyć wynagrodzenie lub wymiar czasu pracy na mocy porozumienia stron lub wypowiedzenia zmieniającego

A co jeśli:

  • pracownik sprawuje opiekę nad dzieckiem w wieku do ukończenia 8 lat, w przypadku nieprzewidzianego zamknięcia żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola lub szkoły, do których uczęszcza dziecko?
    W takim wypadku pracownikowi przysługuje prawo do dodatkowego zasiłku opiekuńczego w wysokość 80% zasiłku. Pracodawca nie ponosi kosztów – szczegółowe informację na https://www.gov.pl/web/rodzina/dodatkowy-zasilek-opiekunczy—pytania-i-odpowiedzi –
  • pracownik sprawuje osobistą opiekę nad chorym dzieckiem i posiada z tego tytułu zaświadczenie lekarskie?
    Ubezpieczonemu pracownikowi przysługuje prawo do zasiłku opiekuńczego w wysokości 80 % zasiłku. Pracodawca nie ponosi kosztów.
  • pracownik dobrowolnie powstrzyma się od pracy i nie posiada zaświadczenia lekarskiego ani decyzji inspektora sanitarnego?
    W takiej sytuacji nie przysługuje mu prawo do świadczeń pieniężnych w razie choroby,
  • pracownik jest chory (stał się niezdolny do pracy z powodu choroby w czasie trwania ubezpieczenia chorobowego)?
    Wówczas przysługuje pracownikowi wynagrodzenie chorobowe a następnie zasiłek chorobowy, który stanowi koszt pracodawcy. Pracodawca wypłaca pracownikowi zasiłek chorobowy za okres niezdolności do pracy trwającej łącznie do 33 dni w ciągu roku kalendarzowego, a w przypadku pracownika, który ukończył 50. rok życia – za okres niezdolności do pracy trwającej łącznie do 14 dni w ciągu roku. Po upływie tych terminów pracodawca nie ponosi kosztów
    Wysokość zasiłku chorobowego:
    100% podstawy wymiaru (np. w przypadku kobiet w ciąży przebywających w szpitalu)
    80% podstawy wymiaru – standardowa wysokość zasiłku chorobowego,
    70% podstawy wymiaru – wówczas, gdy pracownik przebywa w szpitalu.
  • pracownik został poddany kwarantannie lub izolacji na mocy decyzji państwowego inspektora sanitarnego lub państwowego granicznego inspektora sanitarnego?
    W takiej sytuacji pracownikowi przysługuje wynagrodzenie chorobowe a następnie zasiłek chorobowy (nie dotyczy to dziecka objętego kwarantanną), na zasadach jak w punkcie powyżej.
  • pracownik wykonuje pracę zdalną, poza stałym miejscem pracy?
    Otrzymuje wynagrodzenie, stanowiące koszt pracodawcy.
  • pracownik został zwolniony z obowiązku świadczenia pracy? zachowuje prawo do wynagrodzenia, które stanowi koszt pracodawcy

Bez wątpienia sytuacja w jakiej się znaleźliśmy, jest trudna i nieprzewidywalna. Dla wielu przedsiębiorców będzie to wielki test z zarządzania kryzysowego, a dla wszystkich nas sprawdzian z czysto ludzkiej solidarności.


Dziś ogłoszono przez rząd projekt:

„Gospodarcza i społeczna tarcza antykryzysowa dla bezpieczeństwa przedsiębiorców i pracowników w związku z pandemią wirusa SARS- Cov – 2.”

Premier zapowiedział, że przedsiębiorcom, którzy spełnią kryteria, państwo pokryje 40 proc. wynagrodzenia pracowników do wysokości średniego wynagrodzenia w gospodarce.

Pensje części pracowników będą w modelu 40-40-20 (40% płaci pracodawca, + 40% płaci państwo a o brakujące 20 % obniżone jest wynagrodzenie pracownika).

Z kolei dla samozatrudnionych, osób na umowach zleceniach i dzieło będzie możliwość wypłaty środków do wysokości 80 proc. minimalnego wynagrodzenia.

Dokładane formalne wytyczne pojawią się w najbliższych dniach w aktach prawnych.

Już wkrótce przedstawimy jakie są możliwe wsparcia zewnętrzne dla firm.

Hotele Plus

Hotele Plus

Poprzedni artykuł
Następny artykuł
bizneshotelarstwokoronawirusrestauracjeumowa o pracę

Zostaw komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Aktualności

Thumb

Inwestycje w dywersyfikację działalności sektora HoReCa – zmiany

Przez Hotele Plus
Thumb

Wyniki naboru KPO HORECA

Przez Hotele Plus

Kategorie szkoleń

  • Recepcja
  • Gastronomia
  • Sprzedaż
  • Marketing
  • Ogólne
  • Zarządzanie

Regulaminy i klauzule

Polityka prywatności

Regulamin serwisu

Regulamin usług

Klauzula informacyjna

Kodeks etyki firmy Hotele Plus

Zapraszamy do subskrypcji naszego newslettera

[FM_form id="1"] Podając swój adres e-mail wyrażasz zgodę na otrzymywanie od Hotele i Gastronomia Plus sp. z o.o. drogą elektroniczną informacji handlowych, dotyczących produktów i usług w rozumieniu ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z 18.07.2002 r. (Dz. U z 2013 r., poz.1422 ze zm.)

Biuro: 
+48 797 484 283
biuro@hoteleplus.pl

Adres biura obsługi:
Hotele i Gastronomia Plus
ul. Porąbki 91/1
35-317 Rzeszów

Adres do korespondencji:
Hotele i Gastronomia Plus
ul. Porąbki 91/1
35-317 Rzeszów

Odwiedź nas na:

  • facebook
  • linkedin
  • youtube

Szkolenia:
+48 661 545 557
szkolenia@hoteleplus.pl

Dane firmy:
Hotele i Gastronomia Plus Sp. z o.o.
ul. Porąbki 91/1
35-317 Rzeszów
NIP: 5170364608

Marketing:
+48 798 876 893
marketing@hoteleplus.pl

 

Dla zapewnienia jak najlepszej jakości usług, ta strona korzysta z ciasteczek. Prosimy, potwierdź zgodę, na ich użycie.ZgodaNie wyrażam zgodyPolityka prywatności